Sunday 11 November 2018

New Life

Assalamualaikum.

Dah nak hujung tahun dah pejam celik je. So harini aku nak cerita mengenai episod baru dalam hidupku. Zaman sekolah menengah dah berlalu, asasi pun sudah melabuhkann tirainya. Kehidupan sebagai seorang pelajar ijazah sarjana muda pun tiba. Aku berjaya melanjutkan ijazah sarjana muda dalam jurusan Dietetik. Perancangan Allah sungguh hebat, walaupun aku tidak pernah mengetahui mengenai dietetik sebelum2 ini, siapa sangka jurusan ini menjadi pilihanku. Sejak kecil aku bercita-cita ingin bergelar seorang doktor seperti impian kebanyakan orang namun aku gembira dipertemukan dengan kos ini. Sering kali aku berkata tidak tahu bilamana orang menanyakan jurusan apakah yang ingin aku ambil. Alhamdulillah aku mengambil jurusan ini atas gerak hati yang kuat untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang ini. Aku berjaya dalam temuduga walaupun aku ragu-ragu adakah aku akan diterima. Alhamdulillah aku berjaya menjadi antara 30 pelajar dietetik daripada 150 orang yang ditemuduga.

Sesungguhnya sangkaanku meleset, aku membayangkan kehidupan degree merupakan perjalanan yang senang. Namun perjalanannya sangat berliku, jika tidak kuat mungkin kau akan tersungkur dan tak mampu lagi untuk bangun. Kekuatan harus dibekal dalam menempuhi perjalanan pancaroba ini. Ingat kau ada Allah, jangan pernah kau hilang pergantungan terhadapnya. Selagi nyawa dikandung badan, teruslah berjuang jangan pernah menyerah dalam menuntut ilmu.

Salam dari sabrina 19 tahun :)

No comments: